Brauc ar Moskvich

Moskvich (Москвич) ir auto marka, kas bija populāra Padomju savienības laikā. Krievu valodā markas nosaukums nozīmē “maskavietis”, atsaucoties uz kompānijas mītnes pilsētu, kurā galvenokārt arī tika ražotas šīs automašīnas. Firma AZLK tika dibināta 1929. gadā un līdz 1991. gadam bija valsts īpašumā. Tad firmu pārsauca par Moskvitch, kas bankrotēja 2001. gadā. Automašīnas markas nosaukums pieder Volkswagen.

Moskvich vēsture

 

Līdz 2. Pasaules karam kompānija ražoja automašīnas ar citiem nosaukumiem, kara laikā kā lielākā daļa autoražotāju tiekot pakārtota militārām vajadzībām. 1947. gadā tika saražots pirmais Moskvich modelis, kas tika veidots pēc Opel Kadett modeļa parauga. Otrās paaudzes moskviči jau tika ražoti pēc oriģināla padomju zinātnieku dizaina, un M-407 modelis kļuva par pirmo padomju automašīnu ar panākumiem ārzemēs – tas bija populārs Norvēģijā, Lielbritānijā, Somijā, kā arī, protams, PSRS valstīs. Sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados aptuveni puse saražoto moskviču tika eksportēti.

1986. gadā notika pagrieziens Moskvich darbībā, sākot ražot priekšējās piedziņas automašīnu Aleko, kura izcēlās ar acīmredzamām komforta, amortizācijas un citu īpašību kvalitātēm, salīdzinot to ar iepriekšējiem Moskvich modeļiem. Pēc PSRS sabrukuma kompānija gan nepateicīgās lokācijas dēļ (Maskavā strauji pieauga dzīves dārdzība), gan finanšu krīzes, gan izsaimniekošanas vai neveiksmīgas vadīšanas dēļ piedzīvoja norietu, mašīnām kļūstot nekvalitatīvākām un milzīgajai rūpnīcai beigu beigās topot pamestai.

Moskvich Latvijā

Moskvich jau no sākta gala bija ar labu reputāciju uz ceļa, kā arī izcēlās ar īpašību, ko vēl joprojām slavē tie retie cilvēki, kas izvēlas braukt ar šīm mašīnām – tai ir viegli nomaināmas un vēl joprojām viegli atrodamas detaļas. Lai gan moskviči nemaz nav tik rets skats Latvijā, lielāku popularitāti ir izpelnījušies žiguļi. Diemžēl šīs mašīnas ir arī starp nedrošākajām – 2008. gadā publicēts CSDD pētījums rādīja, ka katros 100 negadījumos ar šīs markas automašīnām, vidēji ievainoti vai gājuši bojā 12,8 cilvēki. Protams, ka šo mašīnu pievilcība mūsdienās slēpjas “retro” sajūtā, ko tās rada; un daudziem vēl joprojām atmiņā ir vecāku vai pašu pieredzētais, gaidot rindā un beidzot sagaidot tikšanu pie pašiem sava Maskavas spēkrata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *